nøkkeltallsindikator (kpi)

/nøkkelˈtɑlsˌɪndɪˈkaːtɔr/
Norwegianbusinessperformancemeasurementanalytics

Definisjon

"Nøkkeltallsindikator" eller "KPI" (Key Performance Indicator) er et måleverktøy som brukes for å vurdere effektiviteten av en organisasjon eller av en bestemt aktivitet som en organisasjon utfører. Disse indikatorene hjelper organisasjonen å spore fremdrift mot sine strategiske mål. I virksomheten kan eksempler på KPIer inkludere kundetilfredshet, operasjonell effektivitet, markedsandel, og finansiell ytelse. Nøkkeltallsindikatorer kan variere sterkt avhengig av organisasjonens natur og dens strategiske mål. For noen kan det være mer relevant å spore faktorer som kundetilfredshet og leveringstid, mens andre kan fokusere mer på salg og fortjeneste.

Synonymer2

key performance indicatorKPI

Antonymer1

none

Eksempler på bruk1

1

An example of a KPI is the net profit margin, which indicates the percentage of revenue that exceeds the costs of production.

Etymologi og opprinnelse

NULL

Relasjonsmatrise

Utforsk forbindelser og sammenhenger

Ingen relasjoner funnet ennå

Dette ordet har ikke blitt koblet til andre ord ennå. Vi jobber kontinuerlig med å oppdage og kartlegge sammenhenger mellom markedsføringsbegreper.

Sjekk tilbake senere for nye relasjoner og sammenhenger

Relaterte ord

Ingen relaterte ord funnet ennå

Vi jobber kontinuerlig med å finne og knytte sammen relaterte begreper. Sjekk tilbake senere!

Relaterte artikler

Laster innhold...